Nu är Natursnokarnas höstprogram 2016 klart!

Natursnokarnas program hösten 2016 – för dig mellan 6 och 12 år!

Gillar du att snoka runt i skog och mark så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barnverksamhet. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till Söderorts plusgiro 367273-0. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. För dig som inte har betalt årsavgiften kostar varje aktivitet 40 kr/person. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för t.ex. material eller resor tillkomma. Betalar du årsavgiften under hösten gäller den även påföljande år.

Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till

tomas@bergenfeldt.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår.

Vår hemsida hittar du på www.naturskyddsforeningen.se/soderort. Där lägger vi in eventuella nya aktiviteter, ändrade tider eller tips på andra arrangemang. Har du frågor, ring Tomas Bergenfeldt, 08-600 15 85.

TJÄDERSTIGEN OCH NATURUM

4 SEPTEMBER, SÖNDAG, kl 11.00-13.30

I Tyresta nationalpark finns den största och finaste urskogen söder om Dalälven, gott om vandringsleder och attraktiva rastplatser. Vi planerar att gå Tjäderstigen. På elva platser finns något extra att göra eller fundera på, ett spindelnät att klättra i, en skattkista mm! Om man vill kan man vid starten ta ett häfte med frågor. Utefter stigen finns bokstäver som bildar det hemliga lösenordet.

Avslutning i Nationalparkernas hus. Se mer på www.tyresta.se.

Samling: Nationalparkernas hus klockan 11.00. Lämplig buss är 807 klockan 10.13 från Gullmarsplan, byte i Brandbergen till buss 834. Det är bara ett par minuters promenad från bussen. Frågor: tomas@bergenfeldt.se

SMÅKRYP UNDER YTAN

25 SEPTEMBER, SÖNDAG, KL. 10.45 – 13.00

Vi tar en titt i sjökanten för att se vilka småkryp som lever där. Buksimmare, trollsländelejon, husmaskar och musslor kan vi fiska upp och kika på. Med kunnig hjälp kommer vi att lära oss om dessa varelser och deras liv. I närheten finns även andra dragplåster, såsom Hellasgården.

Ta gärna med ett durkslag att håva med och en vit skål/burk att samla fynden i. Vi kommer att ha med en del håvar, burkar och luppar för gemensamt bruk. Stövlar och plaskvänlig klädsel rekommenderas starkt. Ivriga/djärva barn kan ha god nytta av lite ombyte. Medtag matsäck!

Samling: kl 10:45 vid Dammtorpssjön, kyrkogården (hållplats Dammtorp för buss 401 från Slussen). Cykeltur avgår från Markuskyrkan i Björkhagen kl 10:20.

Frågor: Agneta Hammarskiöld, tel 0707-26 03 21,  agneta.hd@delta.se.

MOSSMYS & GRILLNING

16 OKTOBER, SÖNDAG, KL. 10.00 – 13.00

De flesta växter förbereder sig på vintervilan, medan andra grönisar är i högform! Mossor och lavar mår fint av den jämna höstfukten och passar bra att undersöka nu. Vi följer bäckravinen mot Lilla Sickla, där det finns såväl våtmarksmiljö som karga hällar. Vi bekantar oss med några av våra vanligaste mossarter och säkert också några lavar. Ta med lupp den som har, annars tar vi med några för gemensamt bruk. Medtag också matsäck, gärna något att grilla! Vid lusthuset nere vid Sickla sjö avslutar vi med grillning/matpaus. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är gratis om du betalt årsavgift, annars 40 kr.

Samling: kl 10:00 i Willy Brandts park (vid södra/östra utgången T-bana Hammarbyhöjden).

Frågor: Agneta Hammarskiöld, tel 0707-26 03 21,  agneta.hd@delta.se.

HITTA RÄTT I NATUREN

13 NOVEMBER, SÖNDAG, 10.00-12.00

Hur använder man kartan? Vad gör man när man orienterar? Efter en kort teorigenomgång ger sig barnen ut och letar kontroller. Vi provar också Lilla Naturpasset med en naturfråga vid varje kontroll. Värd är Skogsluffarnas Orienteringsklubb som har en stor familjeverksamhet. Deras fina klubbstuga, Brotorpsstugan, är centrum för verksamheten.

Samling 10.00 vid Brotorpsstugan mellan Bagarmossen och Skarpnäck. Från T-banan är det ca 1,5 km promenad. Frågor och obligatorisk anmälan till cecila.renger@gmail.com senast 8 november.

Karta: www.skogsluffarna.se/Foreningen/Klubbstugan/Hittahit/

VALSPANING PÅ NATURHISTORISKA

22 JANUARI, SÖNDAG, KL. 10.00 – 12.00

Naturhistoriska riksmuseets polarutställning kommer äntligen vara öppen igen. Där samlas vi för att få veta mer om de stora intelligenta djuren i havet – valarna. Tillsammans med en val- och polarentusiasten Hanna Kylin lär vi oss mer om de olika valarna och deras liv i de stora haven. Vi undersöker skelettdelar och barder, tittar på stora skelett och lyssnar på valsång. Ta med dina klurigaste valfrågor och kom! Antalet platser är begränsat. Museet har fri entré och aktiviteten är gratis om du betalt årsavgift, annars 40 kr.

Samling: kl 10:00 i Naturhistoriska riksmuseets entré, Frescativägen 40 (tunnelbana till Universitetet och kort promenad till museet. Buss 50 samt 540 stannar precis utanför museet, hållplats Naturhistoriska. Frågor och anmälan till Ylva Karlsson 070-30 24 731, ylva@ylvakarlsson.se, senast den 17 jan.