Vårprogram 2018

FEBRUARI

CAFÈREPET-LAGA OCH PRATA HÅLLBARHET

15 FEBRUARI, TORSDAG, KL 18–20.00

Funderar du på hur du kan leva mer hållbart i praktiken och vill diskutera det med andra? Är handdukshängaren av? Behöver gitarren en ny sträng? Kom då och häng med oss!
Ta med dig dina trasiga prylar och laga dem. Vi pratar hållbar livsstil, alltifrån hur man lagar till återbruk och hållbart resande, medan vi hållbarhetsfikar. Vi samarbetar med Refo, vilkas vision är att förbättra världen genom designat återbruk och utbildning (www.refo.nu).

Samling: Plats meddelas en vecka i förväg på https://stockholm.naturskyddsforeningen.se/.

Info och anmälan: Senast 11 februari till Handla miljövänligt-gruppen i Stockholm, hmvgruppen@gmail.com.

HORMONSTÖRNDE ÄMNEN: FILM OCH DISKUSSION

20 FEBRUARI, TISDAG, KL. 18.30-20.30

Hur kan det vara så svårt att få bort bevisat hormonstörande ämnen från våra livsmedel, barnleksaker och hygienprodukter? Stockholms kemikaliegrupp bjuder in till filmvisning av Endocrination, en film om hormonstörande ämnen och maktspelet kring regleringen av dessa i EU-parlamentet. En beskrivning av forskningsläget, lobbyismen och EU:s kemikalielagstiftning REACH. Filmen är ca 1 timme lång, varefter vi diskuterar filmen och ämnet med Cecilia Hedfors, sakkunnig i miljögifter på Naturskyddsföreningen. Filmen är på engelska utan svensk text.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 18 februari till kemikaliegruppen@gmail.com.

MARS

CAFÈREPET-LAGA OCH PRATA HÅLLBARHET

5 MARS, MÅNDAG, KL 18–20.00

Info och anmälan: Senast 1 mars till Handla miljövänligt-gruppen i Stockholm, hmvgruppen@gmail.com.

ÅRSMÖTE: SÖDERORTSKRETSEN

8 MARS, TORSDAG, KL 18.00-21.00

Vi väljer en ny styrelse och går igenom föregående års verksamhet. Vi bjuder på lättare förtäring. Kjell Eklind föreläser om det ekologiska kretsloppet i trädgården som börjar och slutar i komposten, trädgårdens jordfabrik. Att ha kompost är lämpat för alla som odlar, så kom och få inspiration till att odla ekologiskt.

Samling: Naturskyddsförening­ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Anmälan: Senast 5 mars till soderort@naturskyddsforeningen.se, ange om du vill ha specialkost.

Info: Christian Sommer, chrissommer@hotmail.com, 070-794 76 46.

VAR MED OCH LAGA DET GRÖNA KÖKETS MAT!

11 MARS, SÖNDAG, KL 17.00 tills vi är klara

Hur ska vi äta mer hållbart? Vi utforskar och inspireras av det gröna köket under en kväll genom att laga vegansk mat tillsammans. Sedan samlas vi runt matbordet för att äta gott och prata hållbar mat.

Samling: Snabbköpet i Gröndal, Ljusstöparbacken 1, kl 17. Hållplats Trekanten med Tvärbanan.

Info & anmälan: Alice Knutas, 070-911 13 48, aliceknutas92@gmail.com.

Kostnad: 150 kr, betalas med Swish eller kontant på plats

ANTISCAMPIDAGEN 2018

17 MARS, LÖRDAG, KL 10

På årets Anti scampi-dag ger vi extra uppmärksamhet åt problemen med odlade tropiska jätteräkor. Inte heller jätteräkor märkta med ASC är hållbart producerade. Vi samlas på Rikskansliet och delar sedan ut informationsmaterial på gator och torg, till butiker och restauranger och ger en eloge till dem som skippat scampi!

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Gudrun Hubendick, gudrunhubendick@hotmail.com.

BRA MAT FÖR HÄLSA, MILJÖ OCH KLIMAT

21 MARS, ONSDAG, KL 18–20

Vill du veta hur du kan äta bra, näringsriktig och klimatsmart mat och samtidigt värna om våra öppna landskap? Gunnel Petersson från Sigtunakretsen berättar om projektet hon dragit igång. Recepthäftet ”Rätt med lite kött” visar hur man lagar mat med mera rotsaker och baljväxter och med mindre men bra kött, fisk eller kyckling utan att det blir dyrare. Föredrag cirka 45 minuter, tid för frågor och diskussion. Möjlighet köpa recepthäftet för 20 kronor. Ta gärna med kontanter!

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 112, 2 tr.

Info & anmälan:  Senast 19 mars till Elsa Lindahl, elsa.k.lindahl@gmail.com, 070-445 21 27.

ÅRSMÖTE STOCKHOLMSKRETSEN

22 MARS, TORSDAG, KL 18–21

Anders Tranberg ger en bildexposé över Älvsjöskogens naturreservats naturmiljöer, arter och historik. Vi väljer därefter en ny styrelse och går igenom föregående års verksamhet. Vi bjuder på lättare förtäring.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Anmälan: Senast 18 mars till ingrid_bergenudd@hotmail.com. Ange om du vill ha specialkost.

SKOGSBRANDEN I VÄSTMANLAND

26 MARS, MÅNDAG, KL 18.30–19.30

Sommaren 2014 växte några gnistor till Sveriges största brand på hundratals år. Branden kostade miljoner, en person dog och många blev skadade eller fick fly. En av dem var Sven Olov Karlsson, som efteråt försökte utforska om det var mer än bara hetta och vind som orsakat katastrofen. Hanfann en berättelse om ekonomiska nedskärningar, om klimatförändringar och om hur människans eldar genom årtusendena skövlat allt mer av världens natur. Hör Sven Olov berätta om sin bok Brandvakten. Möjlighet finns att köpa boken under kvällen.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli Åsögatan 115 2 tr.

Info & anmälan: Senast 22 mars till Elsa Lindahl, elsa.k.lindahl@gmail.com, tel 070-445 21 27.

GÖR DIN EGEN EKOLOGISKA DEO OCH SALVA

27 MARS, TISDAG, KL 18–20.30

Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och medlem i Naturskyddsföreningens kemikalienätverk, föreläser om varför du ska handla miljövänliga hudvårdsprodukter. Därefter tillverkar vi varsin hälsosam och effektiv deodorant, samt en salva som du kan anpassa efter hudtyp. Möjlighet att doftsätta produkterna efter önskemål. Ingredienserna är ekologiska och du får med dig recept och info om råvaror. Begränsat antal platser!

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 16 mars till Handlamiljövänligt-gruppen: hmvgruppen@hotmail.com.

Avgift: Medlem 60 kr, övriga 100 kr. Betalas vid anmälan.

APRIL

VÅRFÅGLAR PÅ SÖDERTÖRN

8 APRIL, SÖNDAG, KL 9–15

Exkursion till Torö vid havsbandet på det sydliga Södertörn. Vi tittar efter vårfåglar på väg norrut, ejdersträck, gäss, rovfåglar, tättingar m.m. Lite skogsarter blir det också. Nybörjare och erfarna skådare lika välkomna! Ta med fika och varma kläder, det blåser kallt vid Torö.

Samling: Gullmarsplan (torget). Samåkning i bilar.

Info & anmälan: Anders Tranberg. Går bra att anmäla på sms: 073-724 63 07 OBS! Anmäl om du har egen bil och har plats.

Kostnad: Bilersättning till respektive chaufför man åker med. Max 25 personer. Ambitionen är att arrangören klimatkompenserar för CO2-utsläppen.

HUR GÅR DET FÖR GRODORNA I BJÖRKHAGEN?

12 APRIL, TORSDAG, KL 19–21.30

Guidning till den nyanlagda groddammen i Björkhagen. Vi ser hur det går för grodorna att etablera sig i sitt nya hem och kombinerar med en vandring till en mer etablerad lokal för att få se groddjur under deras lek. Vandringen går till lilla Sickla. Ta med stövlar, fick- eller pannlampa och kläder efter väder. Guidningen utförs av Vide Ohlin från Grodkollen, www.grodkollen.se.

Samling: Björkhagens t-banestation.

Info: Anneli Häkkinen, 073-850 39 22. Ingen föranmälan.

UTBILDNINGSDAG ”SVENSKA I NATUREN”

14 APRIL, LÖRDAG KL 9.30–16

”Svenska i naturen” syftar till att introducera svenska språket och naturen för personer som är nyanlända till Sverige. Som ledare får du kursmaterial och utbildning. Efter genomförd kurs ska du som vill genomföra utflykter för målgruppen och känna att du har bra verktyg.

Samling: Stopet/Sejdeln på plan 3, Studiefrämjandet Stockholms län, Norrtullsgatan 12N.

Info & anmälan: www.studiefrämjandet.se, sök på ”Utbildningsdag Svenska i naturen”. För frågor och mer information kontakta katrin.hammarlund@studieframjandet.se, 08-555 352 35.

KLÄDBYTARDAGEN

14 APRIL, LÖRDAG, KL 10.30–15

Har du också tröttnat på slit och släng och snabbt mode som tär på jordens resurser och låter människor arbeta under dåliga förhållanden?! Välkommen till Sveriges största klädbytardag! Ta med dig plagg som inte längre passar eller som du tröttnat på. De blir nya för någon annan!

Samling: Parmmätargatan 3, Kungsholmen.

Info & anmälan: På Facebook ”Klädbytardagen Stockholm 2018”.

Vill du vara med och hjälpa till på klädbytet? Skriv till hmvgruppen@hotmail.com.

VAD DÖLJER SIG I HUDVÅRD OCH SMINK?

17 APRIL, TISDAG, KL 18.30–20

Kemikaliegruppen bjuder in till en föreläsning om kemikalier i hudvård och smink. Vad finns i dina hudnära produkter och hur kan de påverka dig? Vilka är värstingarna du bör undvika? Du kommer även att få gör det själv-tips med recept. Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och medlem i kemikaliegruppen föreläser. Möjlighet att ställa frågor efteråt.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 15 april till kemikaliegruppen@gmail.com.

VÅRFAGNING PÅ EKUDDEN

22 APRIL, SÖNDAG, KL 10–15

Vi räfsar bort fjolårets löv, kvistar och gräs från ängarna vid Ekudden så att inte ängsväxterna kvävs och för att underlätta slåttern. Mellan arbetspassen njuter vi av vårblommor, fågelsång och fika. Ta med matsäck och arbetslust! Vi står för redskapen.

Samling: Flatens naturreservat, ängen på Ekudden vid Flatens norra strand, intill Listuddens gård. Ca 2 km söder om tunnelbanestation Skarpnäck.

KYRKSJÖN OCH BROMMAS NÄRSKOGAR

29 APRIL, SÖNDAG, KL 10–14

Anders Tranberg guidar i Brommas natur och visar på höga värden i både Kyrksjöns naturreservat och i oskyddade naturområden runtikring. Vi hoppas få se ett rikt djur- och växtliv med närstudier av svarthakedoppingen. Ta med fika!

Samling: Utanför t-banestation Brommaplan. Vandring ca 4 km, avslut Ängbyplan.

Info: Anders Tranberg, 073-724 63 07, anders.tranberg@naturskyddsforeningen.se. Ingen föranmälan.

MAJ

UPPTÄCK FARSTA STRANDSKOGEN!

2 MAJ, ONSDAG, KL 18–21

Naturen utefter Magelungen är vacker och artrik. Här finns också en intressant kulturhistoria. Vi passerar igenom den skyddsvärda Farsta strandskogen.Anders Tranberg leder oss på denna familjeguidning på stigar och grusvägar, ca 3,5 km lång. Ta med fika! Avslut vid Farsta gård.

Samling: Utanför Farsta strands t-banestation.

KLIMATRIKSDAG I STOCKHOLM

4–6 MAJ, FREDAG–SÖNDAG

Miljörörelsen behöver skapa ett massivt tryck i klimatfrågan och inför valet i september anordnas därför Klimatriksdagen. Fullspäckat program är att vänta plus utställningar på klimattema. På söndagen ordnas en demonstration från Stockholmsuniversitet till Mynttorget, bra om så många som möjligt deltar då!

Info: www.klimatriksdagen.se

BRANDOMRÅDET I VÄSTMANLAND

19 MAJ, LÖRDAG, KL 9–19

Kom med på vårens höjdpunkt, en spännande och lärorik dag i Hälleskogsbrännan i Västmanland. Vi åker med hyrd buss från Brommaplan till Ramnäs. Under dagen får vi en guidad tur genom brandområdet och vi kommer också ha tid att gå runt i besökscentret. Medhavd lunch kan ätas i anslutning till besökscentret. Vill man inte ha egen mat med sig finns möjlighet att äta där. Måste beställas i förväg. Meddela detta vid anmälan. Fika under guidningen i skogen bjuder vi på. Obs! Kostnad 300 kr/person, betalning i förskott,se info nedan.

Samling: Brommaplan, kl. 8.45, bussen avgår kl 9.

Info & anmälan: Senast 23 april till Elsa Lindahl, elsa.k.lindahl@gmail.com, tel 070-445 21 27.

Avgift: 300 kr/person. Betalning till plusgiro 36 72 73–0 i samband med anmälan.

VISNING AV RÅGSVEDS FRIOMRÅDE

22 MAJ, TISDAG, KL 17.30–20.30

Följ med och upplev ett riktigt artrikt och naturskönt område i Stockholm på den Biologiska mångfaldens dag. Utarmandet av den biologiska mångfalden är en av vår tids viktigaste frågor. Anders Tranberg guidar och visar oss runt i Rågsveds friområde med Kräppladalen och de magnifika skogslindarna på Ekorrnäset. Området är planerat att bli naturreservat i år. Ta med fika! Ca 4 km. Samarrangemang med lokala Kräpplagruppen.

Samling: Rågsveds t-banestation.

Info: Anders Tranberg, tel: 073-724 63 07. anders.tranberg@naturskyddsforeningen.se. Ingen föranmälan.

STORSTADENS FLADDERMÖSS VID ÅRSTAVIKEN

22 MAJ, TISDAG, KL 21.30–24

Följ med på den populärs fladdermusexkursionen vid Årstaviken på den biologiska mångfaldens dag. Med hjälp av ultraljuds­ detektorer hoppas vi att få höra och kanske även se någon av Sveriges 19 arter som finns i Stockholm. Ta gärna med fika. Antalet platser är begränsat till 30.

Samling: Vid Årstalundens båtklubb, Vickergatan 33, 10 minu­ters gångväg från T­-banestation Skanstull.

Info & anmälan: Senast 20 maj till Christian Sommer, chrisommer@ hotmail.com. 070-­794 76 46.

___________________________________________

ÖRTVANDRING

23 MAJ, ONSDAG, KL 18–19.30

Vilda växter, de läker. Vi går en vandring i naturen i Kärrtorp och upptäcker genom våra sinnen vilda växter i vår närhet, som kan användas till mat, medicin och skönhetsvård. Praktiska tips, kuriosa och ett nytt sätt att se örter kan vi lova!

Samling: Primulina, en kurs- och behandlingslokal med örtbaserade produkter, Söderarmsvägen 2, baksidan av huset. T-banestation Kärrtorp.

Info & anmälan: Senast 20 maj till hmvgruppen@gmail.com. Vid praktiska frågor om vandringen kan du ringa Anna I, tel 073-981 49 23.

JUNI

TÄTORTSNÄRA LANDSKAPSVÅRDANDE FÅR

3 JUNI, SÖNDAG, KL 10.30–13.30

Mellan stadsdelarna Glömsta och Vistaberg i Huddinge kommun finns Kästa bronsåldersgravfält som är en naturbetesmark sedan många århundraden tillbaka och där växter som gynnas av bete och slåtter blomstrar. Vi får träffa dagens fårskötare, arrendatorerna David och Annika och höra om deras arbete och uppdrag från kommunen. Ta med matsäck för picknick i fårhagen.

Samling: Busshållplats Bergavägen buss 714 från Huddinge station kl 9.46, vid Bergavägen kl 10.21.

Info & anmälan: Lasse Lidgren, lasse.lidgren@pp.ephone.se. Info även tel 070-278 08 16.

Avgift: Gratis för medlemmar i Naturskyddsföreningen, 20 kr för övriga.

_________________________________________

NATURNATTEN, BLACKEBERG OCH MÄLAREN

5 JUNI, TORSDAG, KL 18.30 TILL SENT

Traditionsenligt firar vi Naturnatten, denna gång på en grillplats vid Mälaren. Vi samlas vid elden och upplever naturens skådespel före och efter solnedgången. Naturguidning av Anders Tranberg, tipspromenad och fladdermusspaning. Vi står för ved. Du tar själv med något att grilla/äta, dryck och gärna sittunderlag.

Samling: Torget utanför Blackebergs t-banestation för gemensam promenad till Mälaren.

Info & anmälan: Ingela Norlin, ingela@landskapsarkeologerna.se.

____________________________________________

RIKSSTÄMMA I UPPSALA

15–17 JUNI, FREDAG–SÖNDAG

Kom med och delta på Naturskyddsföreningens riksstämma, som i år blir nästgårds Stockholm. Stämman är lördag–söndag, nätverksträffar med mera på fredagen. Exkursioner brukar också arrangeras . Program kommer i slutet av april på www.naturskyddsforeningen.se.

_____________________________________________

INVENTERING AV ÄNGSVÄXTER PÅ EKUDDEN

17 JUNI, SÖNDAG, KL 11–15

Vartannat år inventerar vi växter inom vårt skötselområde på Ekudden och nu är det dags igen. Alla är välkomna, du som är duktig på florabestämning är särskilt välkommen. Ta med fika, kläder efter väder, paraply kan vara bra om det regnar, gärna också bestämningsflora och lupp.

AUGUSTI

SLÅTTER PÅ EKUDDEN

12 AUGUSTI, SÖNDAG, KL. 10.00–CA 15.00

Vi slår ängarna vid Ekudden med lie. Efteråt räfsar vi och tar bort det slagna gräset. Ju fler vi blir, desto roligare har vi och desto större yta klarar vi av att sköta. Ta med klädsel efter vädret, heltäckande skor, fika och arbetslust. Kretsen har liar och räfsor att låna ut. Välkomna!

_________________________________________

KURS I FAGERSJÖSKOGEN OM NATURVÄRDEN

26 AUGUSTI, SÖNDAG, KL 10–15

Lär dig mer om skogar med höga naturvärden/sociala värden! Vi tittar på naturvårdsarter, artrika miljöer, strukturer, trädkontinuitet m.m. För nybörjare och alla som vill lära sig mer. Anders Tranberg, som också är med och leder länets Skogsgrupp, visar oss Fagersjöskogen. Ta med fika, sittunderlag och gärna anteckningsblock samt lupp, kikare och kamera om du har! För medlemmar, max 30 personer.

Samling: Hökarängens t-banestation, södra utgången.

Info & anmälan: Anders Tranberg, anders.tranberg@naturskyddsforeningen.se, tel 073-724 63 07.