Höstprogram 2018

STOCKHOLM URBAN GARDEN SHOW

8–9 SEPTEMBER, LÖRDAG OCH SÖNDAG

Den 8 september kl 10 öppnar Stockholm urban garden show i Tantolunden på Södermalm. Under två dagar kan besökarna upptäcka och inspireras av spännande visningsträdgårdar, lyssna på intressanta föredrag och diskussioner, få tips om odling, köpa bland annat trädgårdsprylar och honung. Naturskyddsföreningen kommer att medverka.

CAFÈREPET-TEMA LAGA

13 SEPTEMBER, TORSDAG, KL 18–20

Ta med dig dina trasiga prylar och laga eller ändra dem. Sy- och återbruksexperter ger praktiska råd om hur du kan laga och förlänga livet på textilier och kläder. Efter en kort introduktion ges möjlighet till tips kring just ditt projekt. Vi bjuder på eko-fika och diskuterar gärna hållbar livsstil. Anordnas av Handla miljövänligt-gruppen i samarbete med Refo och Stockholms läns hemslöjdsförening.

Samling: Meddelas i samband med anmälan

Info & anmälan: Senast 10 september till hmvgruppen@gmail.com

SVAMPAR I BORNSJÖSKOGEN

16 SEPTEMBER, SÖNDAG, KL 9.25–CA 15

I skogarna kring fridlysta Bornsjön letar vi efter säsongens läckerheter. Tänk att fylla frys, skafferi och stekpanna med vad skogen bjuder! Ta med rejäla kängor eller stövlar, kläder efter väder, matsäck, korg, renskniv och helst svampbestämningslitteratur. Vi börjar vid busshållplats Lindhov, vandrar framför allt runt Männöhalvön och avslutar någonstans närmare Norsborgs station.

Samling: Busshållplats Lindhov (708) kl 10.02. Buss 708 avgår från Hallunda t-banestation kl 9.56 mot Rönninge (Obs utgång till höger från t-banespärren, ej busshållplats Hallunda centrum). Alternativ resväg buss 708 från Rönninge kl 9.29, till Lindhov kl 9.39.

Anmälan: Helst senast 13 september till Lasse Lidgren, lasse. lidgren@pp.ephone.se.

Info: Tel 070-278 08 16

FILMVISNING: SISTA SKÖRDEN

19 SEPTEMBER, ONSDAG, KL 18.30–20.30

Kemikaliegruppen bjuder in till filmvisning av dokumentären Sista skörden av Tina-Marie Qwiberg. Den handlar om att den industriella livsmedelsproduktionen utarmar våra jordar vilket påverkar näringsinnehållet i maten och i förlängningen vår hälsa. En film om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Efter filmen finns tid för diskussion och reflektion med inbjuden expert.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 17 september till kemikaliegruppen@gmail.com.

FAMILJEGUIDNING I FLATENS NATURRESERVAT

30 SEPTEMBER, SÖNDAG, KL 10.15–14.30

Sjön Flaten är omgiven av skog med ett utlopp till Drevviken via en artrik bäckravin. Flatens naturreservat är stort, 750 hektar, och innehåller en rad olika naturtyper och akvatiska miljöer. Anders Tranberg visar oss runt på en vandring på skogsstigar/ grusvägar och berättar om natur och kultur. Ta med fika! Rejäla skor är bra att ha. Ca 5–6 km.

Samling: Busshållplats Orhem. Avslutning vid Flatenbadet.

Info: Anders Tranberg, tel 073-724 63 07, anders.tranberg@naturskyddsforeningen.se (ej föranmälan).

Oktober

MILJÖVÄNLIGA VECKAN: ÅTERBRUKSFESTIVAL

VECKA 40

Under miljövänliga veckan anordnar Handla miljövänligt-gruppen tillsammans med Refo och Stockholms läns hemslöjdsförening en minifestival under en dag med temat återbruk. Där får du träffa aktörer som bidrar till ett mer hållbart samhälle, lyssna på inspirerande föreläsare och delta i praktiska workshops om hur just du kan ta vara på det du har.

Håll koll på https://www.facebook.com/naturskyddsforeningen. stockholm eller kontakta hmvgruppen@gmail.com för mer info.

SÖDERTÖRN I HÖSTFÄRGER

7 OKTOBER, SÖNDAG, KL. 9.08–CA 16

En härlig höstvandring längs Sörmlandsleden, från Ösmo till Hemfosa. Vi kommer att vandra i omväxlande natur, i skog, längs sjöar och våtmarker. Kläder och skor efter väderlek. Ta med matsäck för hela dagen. Vandringen är 14,5 km lång.

Samling: Ösmo pendeltågsstation, kl 09.08. Obs! Kolla med SL.

Info & anmälan: Senast 5 oktober till Elsa Lindahl, elsa.k.lindahl@ gmail.com, tel 070-445 21 27

SKOGSPÄRLAN RYSSBERGEN — STADSNÄRA GAMMELSKOG

14 OKTOBER, SÖNDAG, KL 10.15–CA 13

Ryssbergen ligger i Nacka, men bara 5 km från Sergels torg. Skogsstyrelsen har beskrivit Ryssbergen som ett Tyresta i miniatyr på grund av dess mycket höga naturvärden. I juni i år brann åtta hektar av Ryssbergen, vi tittar på hur branden påverkat skogen och vandrar bland mycket gamla tallar. Anders Tranberg guidar och visar oss runt på stigar. Ca 3 km som bitvis går uppför och nedför, kan upplevas fysiskt ansträngande. Ta med fika!

Samling: Busshållplats Finntorp (buss avgår från Slussen).

Info: Anders Tranberg, tel 073- 724 63 07, anders.tranberg@ naturskyddsforeningen.se (ej föranmälan).

LÄR DIG OM DET GRÖNA KÖKETS MAT

14 OKT, SÖND, KL 17 TILLS VI ÄR KLARA

Hur ska vi äta mer hållbart? Vi utforskar och inspireras av det gröna köket under en kväll genom att lära oss om vegansk mat av Alice, som med en kompis just släppt kokboken ”Gröna linjen”. Sedan samlas vi runt matbordet för att äta gott och prata hållbar mat.

Samling: Snabbköpet i Gröndal, Ljusstöparbacken 1, kl 17. Hållplats Trekanten med Tvärbanan.

Anmälan: Alice Knutas, tel 070-911 13 48 eller aliceknutas92@gmail.com.

Kostnad: 150 kr, swisha på plats

INGEMAR LIND: VILDMARKSFÅGLAR

15 OKTOBER, MÅNDAG, KL 19

Vildmark. Själva ordet beskriver en stämning, en storslagenhet. För mig är det ändock främst ljudupplevelser. Tranparets triumfrop utifrån myren. Sångsvanarnas hälsningsceremonier. Spillkråkans dova trumvirvel. Jag har i den här filmen mer än tidigare lagt vikten vid detta med naturens egna ljud. Allt för att försöka skapa den riktiga vildmarksstämningen, långt från vardagens buller och stresstillvaro. En del av den svenska naturen där människan är en åhörare och en betraktare med förhoppningsvis hänsyn, respekt och ödmjukhet som färdkost.

Samling: Naturskyddsförening­ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Kostnad: Medlem 80 kr, övriga 100 kr

DISKUSSIONSKVÄLL OM PLAST I VÅR VARDAG

17 OKTOBER, ONSDAG, KL 18.30–20.30

Välkommen till en föreläsnings- och diskussionskväll som belyser olika aspekter av plast. Cecilia Hedfors (sakkunnig miljögifter på Naturskyddsföreningen) och Berit Gewert (forskare som bland annat studerat mikroplast i Stockholms skärgård) föreläser om plast i vår vardag samt hur plast, mikroplast och kemikalier i plast påverkar oss och vår miljö. Vi tipsar om smart plastanvändning i din vardag samt hur vi kan påverka i större omfattning. Tid finns för diskussion och frågor.

Samling: Naturskyddsförening­ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Anmälan: Senast 15 oktober till kemikaliegruppen@gmail.com.

NORRA DJURGÅRDEN — UPPTÄCK NATIONALSTADSPARKEN

3 NOVEMBER, LÖRDAG, KL 11–CA 13

Vandring i världens första nationalstadspark genom varierad natur och ett historiskt landskap. I höstens färger hoppas vi se en del av parkens djurliv och förstå mer av vikten av att bevara stora parker i stora städer. Anders Tranberg guidar. Avslut sker på Stora Skuggans värdshus där den som vill kan äta ekologiskt/närproducerat eller fika. Ca 4 km.

Samling: Utanför t-banestation Tekniska högskolan, uppgång mot KTH där även uppgång till Östra station ligger. Avslutning vid Stora skuggan, t-banestation Stockholms universitet ligger ca 1 km därifrån.

PÄR HOLMGREN

5 NOVEMBER, MÅNDAG, KL 18.30–20

Efter 20 år som meteorolog på SVT arbetar Pär som naturskadeexpert på Länsförsäkringar, främst med klimatförändringarna. Han föreläser om kopplingarna mellan miljöfrågor, klimatfrågor och mer humanitära frågeställningar. Går vi mot en ny istid eller blir det bara varmare? Pär vill förklara kopplingarna mellan de rena miljöfrågorna, de naturvetenskapliga frågorna och deras följdverkningar samt de mer humanitära frågeställningarna. Pär Holmgren lär dig tolka de många klimatbudskap som möter oss och ger också tips om hur du kan ”klimatsäkra” ditt dagliga liv.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 1 november till Peder Berentsen, info@ framtidsspaning.se.

CAFÉREPET — TEMA VÅRDA

8 NOVEMBER, TORSDAG, KL 18–20

Ta med älskade prylar och få tips om hur du kan vårda dem. Sakkunniga ger praktiska råd om hur du kan förlänga livet på kläder och läderprodukter. Efter en kort introduktion får du möjlighet att få tips kring just dina prylar. Vi bjuder på eko-fika och diskuterar gärna hållbar livsstil. Aktiviteten anordnas av Handla miljövänligt-gruppen i samarbete med Refo och Stockholms läns hemslöjdsförening.

Samling: Meddelas i samband med anmälan.

Info & anmälan: Senast 5 november till hmvgruppen@gmail.com.

HÖSTSTÄDNING PÅ EKUDDEN

11 NOVEMBER, SÖNDAG, KL 10–CA 15

På vår egen kretsäng Ekudden i Flatens naturreservat plockar vi ihop och eldar kvistar och grenar från årets röjningar, samt rensar skräp från stranden. När elden har övergått till glöd är det mysigt att grilla, så fyll din matsäck med termosdricka och något att grilla. Ta med oömma kläder. Vi står för redskapen.

Samling: Ängen vid Ekudden, norra stranden av Flatensjön, intill Listuddens gård, ca 2 km söder om Skarpnäcks t-banestation.

Info: Lasse Lidgren, tel 070-278 08 16, lasse.lidgren@pp.ephone.se.

HÖGDALENS BIOKOLSANLÄGGNING

14 NOVEMBER, ONSDAG, KL 18

I Högdalen finns en världsunik biokolsanläggning. Där förvandlas stockholmarnas trädgårdsavfall till biokol. Biokol har fantastiska egenskaper som jordförbättringsmedel samtidigt som det motverkar klimatförändringarna genom att binda kol i marken i tusentals år. Vi får först en presentation på kontoret och får sedan gå och titta på anläggningen.

Samling: Stallarholmsvägen 27, Högdalen. Reseanvisning lämnas vid anmälan.

Anmälan: Senast 9 november till ingrid_bergenudd@hotmail.com, tel 070-430 27 29.

WORKSHOP DEO + ANSIKTSOLJA

28 NOVEMBER, ONSDAG, KL 18.30–20.30

Sara Nomberg från Naturskyddsföreningens kemikaliegrupp föreläser om varför du ska handla miljövänliga hudvårdsprodukter och vilka värstingar du bör undvika. Därefter tillverkar vi en aluminiumfri deodorant samt ansiktsolja med ekologiska ingredienser, som du får ta med hem. Möjlighet att doftsätta produkterna.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 26 november till kemikaliegruppen@ gmail.com. Begränsat antal platser.

Kostnad: Medlem 50 kr, övriga 70 kr

December

KLIMATSMART JUL

12 DECEMBER, ONSDAG, KL 18.30–20.30

Välkommen till julfika och föreläsning. Kom och mingla med andra medlemmar i Naturskyddsföreningen, träffa styrelsen och personer från våra arbetsgrupper. Peder Berentsen föreläser och ger klimatsmarta tips inför julen. Vi bjuder på ekologiskt kaffe, glögg, ost, pepparkakor med mera som hör julen till.

Info & anmälan: Senast 10 december till Peder Berentsen

Januari

FÖRELÄSNINGSKVÄLL OM KEMIKALIER I HÅRVÅRD

23 JANUARI, ONSDAG, KL 18.30–20

Favorit i repris! Maria Hellström från Greenheads berättar om kemikalier i hårvård samt vilka bättre alternativ som finns. Det kommer att finnas utrymme för diskussion och frågor, samt gör det själv-tips för olika hårprodukter.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 21 januari 2019 till kemikaliegruppen@gmail.com.