Höstprogram 2016

SE FLYTTFÅGLAR PÅ TORÖ FLYGA SÖDERÖVER

17 SEPTEMBER, LÖRDAG, KL 10–15 (CA)

Vi besöker ett storslaget skärgårdslandskap som är en mycket omtyckt sträckfågellokal för att se de yttande fåglarna. Det är en fantastisk utsikt över öppen havshorisont och förra året såg vi både havsörn och era fjällvråkar. Det finns även chans att se exempelvis sten- och tornfalk om vädret är gynnsamt. Ta med matsäck samt kläder och skor efter väder.

Samling: Ta pendeln från Stockholms Central kl 08:04 till Nynäs- hamn station, framme kl 09.12. Byt till buss 852 mot Ankarudden, som avgår kl 09.19 till hållplats Herrhamra. Därifrån går vi till Örudden. Obs: SLs tider är preliminära.

Info och anmälan: Senast 15/9 till Einar Engström, einar2010@live.se, 070-390 17 44.

INVIGNING AV ÄLVSJÖSKOGENS NATURRESERVAT

18 SEPTEMBER, SÖNDAG, KL.11–16

Staden inviger Älvsjöskogens naturreservat, den västra delen av Älvsjöskogen. Naturskyddsföreningen kommer självklart att närvara. Kom och ra denna stora händelse tillsammans med oss! Anders Tranberg ordnar gratis naturglidning i Älvsjöskogen där alla är välkomna (ingen föranmälan).

Samling (för guidning): Röda stugorna vid gamla Gamla idrotts- platsen. Tid för guidning meddelas senare. Plats för invigningen: Gamla idrottsplatsen, intill Älvsjöskogens norra ände väster om järnvägen.

Info: Anders Tranberg, anders. tranberg@naturskyddsforeningen. se, 073-724 63 07.

SVAMPPLOCKNING I PARADISET

18 SEPTEMBER, SÖNDAG, kl. 09.40- ca 15.00

I skogarna kring torpet Paradiset letar vi efter säsongens läckerheter. Tänk att fylla skafferi och stekpanna med vad skogen bjuder! Ta med rejäla kängor/stövlar, kläder efter vädret, matsäck, korg, renskniv och helst svampbestämningslitteratur.

Samling: Buss 709 avgår från Huddinge station kl. 9.10 och är vid busshållplats Ådran kl. 9.41 där vi samlas. Vi avslutar troligen vår svampplockning vid busshållplats Lissma skola vid Lännavägen. Obs: SLs tider är preliminära och korrekt information meddelas vid anmälan.

Info och anmälan: Senast 16/9 till Lasse Lidgren, 070-278 08 16, lasse.lidgren@pp.ephone.se.

STORSTADENS FLADDERMÖSS VID ÅRSTAVIKEN

26 SEPTEMBER, MÅNDAG, KL. 20–24

Ta chansen och följ med på fladdermusexkursion vid Årstaviken. Med hjälp av ultraljudsdetektorer hoppas vi att få höra och kanske även se någon av Sveriges 19 arter som finns i Stockholm. Vi träffas strax efter solnedgången. Ta gärna med kaffe och varför inte en pannlampa!

Samling: Vid Årstalundens båtklubb, Vickergatan 33, 10 min gångväg från T-bana Skanstull.

Anmälan: Senast 24/9 till Christian Sommer, chrisommer@hotmail. com. 070-794 76 46.

Avgift: Medlem 40 kr, övriga 60 kr.

FILMVISNING: ”VÅRT GRISIGA HAV”

27 SEPTEMBER, TISDAG, KL. 18.30–20

Under några inspirerande höstkvällar bjuder Kemikaliegruppen in till visning av intressanta och givande filmer. Första kvällen visar vi den prisbelönta ”Vårt grisiga hav” (2011), en uppföljare till ”Alla torskar” från Folke Rydén Production. Filmen varar ca 1 timme och handlar om vad som pågår i och runt Östersjön samt hur kustländerna påverkar. Efteråt diskuterar vi ämnet med de som vill stanna kvar. Vi bjuder även på något lättare tilltugg.

Samling: Naturskyddsförening- ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 25/9 till Anky Enskog, kemikaliegruppen@ gmail.com.

Oktober

GÖR DIN EGEN EKOLOGISKA ANSIKTSOLJA

5 OKTOBER, ONSDAG, KL 18.30–20.30

Varför ska du handla miljövänliga hudvårdsprodukter? Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut samt medlem i Naturskyddsföreningens kemikalienätverk föreläser. Därefter tillverkar vi en ansiktsolja med ekologiska ingredienser som du får ta med hem (30 ml). Det finns även möjlighet att doftsätta oljan.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr. Begränsat antal platser.

Info och anmälan: Senast 23/9 till Handla miljövänligt-gruppen, hmvgruppen@gmail.com.

Avgift: Medlem 50 kr, övriga 70 kr.

ÖSTERLEDEN – FÖRENLIG MED KLIMATMÅLEN?

SEMINARIUM 1: 5 OKTOBER, KL 18–20.30

SEMINARIUM 2: 23 NOVEMBER, KL 18–20.30

Österleden kallas nu ”Östlig förbindelse” och Trafikverket planerar för fullt för en sexfilig motorväg i tunnel mellan Nacka, Frihamnen och Ropsten. För att de fastställda klimatmålen ska nås måste biltrafiken i regionen minska kraftigt samtidigt som landstinget inte klarar nödvändiga investeringar i kollektivtrafiken. En betydande del av biltrafiken på Östlig förbindelse förväntas ha resmål i innerstaden via upp- och nedfarter på Gärdet/ Valhallavägen och vid Ropsten/ Lidingövägen. Detta leder till ökad trängsel, buller och avgaser med försämrad stadsmiljö som följd. Bygget kommer också att förstöra delar av Nationalstadsparken.

På det första seminariet får vi höra vad som händer, hur de berörda kommunerna tänker, var trafikforskningen står och hur leden ska finansieras. På det andra seminariet ska alternativen granskas och vi ska höra var politiken står. Arrangörer till seminarierna är ABF, Stockholms Naturskyddsförening, Naturskyddsföreningen i Nacka, Naturskyddsföreningen i Stockholms län, Förbundet Ekoparken och Klimataktion Stockholm.

Plats: Katasalen, ABF-huset, Sveavägen 41.

Kontakt: Elisabeth Edsjö, 070 324 54 95, elisabeth.edsjo@ bostadslaget.se.

GUIDNING MÄLARPARKEN – ÅLSTENSSKOGEN

9 OKTOBER, SÖNDAG KL. 11–14

Naturen utmed Mälaren i Bromma är mycket värdefull för rekreation och biologisk mångfald. Här finns också en intressant kulturhistoria. Anders Tranberg leder oss på en vandring, ca 4 km lång. Ta med fika! Avslut vid spårvågsstation Ålstensgatan.

Samling: Tvärbanestation Alviks strand.

Info: Anders Tranberg, anders. tranberg@naturskyddsforeningen. se, 073-724 63 07,.

Avgift: Medlem 40 kr, övriga 60 kr.

VILL DU ENGAGERA DIG I MILJÖRÖRELSEN?

11 OKTOBER, TISDAG, KL. 18–21 (CA)

Träffa styrelsen och engagerade aktiva från de olika arbetsgrupperna i Stockholms Naturskyddsförening. Vi hoppas på en kväll full med glöd, miljöengagemang och nya idéer. Vi inleder kvällen med att bjuda på lite att äta. Varmt välkommen!

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

VAD DÖLJER SIG I DITT SMINK?

18 OKTOBER, TISDAG, KL 18.30–20

Sara Nomberg, ekologisk hudvårds- terapeut samt medlem i Natur- skyddsföreningens kemikalienätverk, föreläser om vanliga ingredienser som finns i makeup och skönhetsprodukter. Lär dig om olika sminkkategorier och dess innehåll; baser, pigment och tillsatsämnen. Hur kan dessa ämnen påverka vår hud och hälsa? Vilka vill vi undvika och finns det miljövänligt smink?

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 16/10 till Anky Enskog, kemikaliegruppen@ gmail.com.

FILM AV INGEMAR LIND: ”FJÄLLET I MITT HJÄRTA”

19 OKTOBER, ONSDAG, KL. 19–20

Ingemar Lind berättar och visar film: ”Filmen är en hyllning till det landskap som jag haft som hemmamarker sedan början av 90-talet. Även denna gång är det årstidsväxlingarna som är själva tråden i filmen. Vårvintern med det magiska ljuset. Flyttfåglarnas ankomst och med dem alla ljudupplevelser. Högfjället med blommande lappljung, fjällsippor och isranunkel hör också till bilden av detta landskap som jag tagit, just till mitt hjärta.”

Samling: Stora Bryggarsalen Norrtullsgatan 12 N.

Info: Emelie Lerge, emelie.lerge@ gmail.com.

Avgift: Medlem 80 kr, övriga 100 kr.

TA TUNNELBANAN TILL VILDMARKEN

22 OKTOBER, LÖRDAG, KL 9–16

Vi vill puffa för den Stockholmsnära naturen runt knuten. Vi tar med er på en vandring längs Sörmlandsleden från Björkhagen till Alby friluftsgård i Tyresö. Vandringssträckan är 14 km, så ta med kläder och skor efter väder, matsäck för era stopp och något att sitta på. I Alby finns det möjlighet att grilla.

Samling: Björkhagens tunnelbanestation.

Anmälan: Senast 21/10 till billingwerner6847@gmail.com.

ÖSTRA ÄLVSJÖSKOGEN – RÅGSVEDS FRIOMRÅDE

23 OKTOBER, SÖNDAG KL. 10-13.30

Östra Älvsjöskogen är minst lika skyddsvärd som västra Älvsjöskogen, därför är vår utgångspunkt att hela skogen skyddas som naturreservat. En viktig öst-västlig spridningskorridor för växter och djur går bort mot Magelungen från östra Älvsjöskogen. Särskilt värdefulla ekmiljöer finns också här liksom intressant kulturhistoria med bland annat gamla stensatta ridvägar. Anders Tranberg guidar. Ta med fika! Avslut vid Rågsveds T-bana.

Samling: Älvsjö centrum, utanför Coop (torget).

Info: Anders Tranberg, 073-724 63 07, anders.tranberg@naturskydds- foreningen.se.

Avgift. Medlem 40 kr, övriga 60 kr.

HÖSTFÄGNING PÅ EKUDDEN

13 NOVEMBER, SÖNDAG, KL. 10–15 (CA)

Var med och sköt kulturlandskapet på Ekudden i Flatens naturreservat och främja den biologiska mångfalden.
Vi eldar kvistar och grenar från årets röjningar och rensar skräp från stranden. Vi står för redskapen. När elden har falnat till perfekt glöd, så finns möjlighet att grilla. Fyll din matsäck med något gott att grilla och varmt att dricka. Ta med oömma kläder.

Samling: Ängen vid Ekudden, norra stranden av Flatensjön, intill Listuddens gård, ca 2 km söder om Skarpnäcks T-bana.

Info: Lasse Lidgren, lasse.lidgren@ pp.ephone.se, 070-278 08 16.

FÄSTINGAR OCH SJUKDOMAR DE KAN BÄRA PÅ

16 NOVEMBER, ONSDAG, KL. 19–20.30

Fästingar må vara otrevliga och besvärliga, men de är också fascinerande och tacksamma studieobjekt. Vi går igenom fästingens livscykel och diskuterar värddjur och utbredningsmönster. Hur stor är risken för att bli smittad av fästingöverförda sjukdomar? Kommer fästingens utbredning att påverka vårt eget rörelsemönster? Är fästingar ett hot mot den fria rörligheten i naturen? Patrik Dinnétz berättar om forskningsprojekt som handlar om fästingar och fästingöverförda sjukdomar.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 12/11 till Christian Sommer, chrisommer@ hotmail.com, 070-794 76 46.

Avgift. Medlem 50 kr, övriga 70 kr.

FILMVISNING: ”TRUE COST”

17 NOVEMBER, TORSDAG, KL. 18.30–21

Under några inspirerande kvällar bjuder Kemikaliegruppen in till visning av intressanta och givande filmer. Denna kväll visar vi ”True Cost” (2015), som undersöker klädindustrins effekter på människor och planeten. Efter lmvisningen (1,5 timme) kör vi en paneldiskussion (ca 1 timme) med inbjudna experter och kunniga inom ämnet. Kanske svarar de på våra funderingar eller ger intressant input? Vi bjuder även på något lättare tilltugg.

Samling: Naturskyddsförening- ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 15/11 till Anky Enskog, kemikaliegruppen@ gmail.com

HÅLL SVERIGE RENT

22 NOVEMBER, TISDAG, KL. 18–19

Nedskräpning är ett problem som ökar i omfång och som blir allt viktigare. Skräp är fult, kostar pengar och skadar både människor, djur och miljö. Om ingenting görs kommer det vara mer plast än fisk i haven år 2050. Håll Sverige Rent är en stiftelse som har arbetat för att förebygga och motverka nedskräpning sedan början av 60-talet. Mycket har hänt men det finns också mycket kvar att göra. Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent, berättar om nedskräpningen.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 20/11 till Angela Arokianathan, anarokia@ gmail.com.

December

HORMONSTÖRANDE ÄMNEN – FORSKNING, POLITIK OCH INDUSTRI

1 DECEMBER, TORSDAG, KL. 18–19

Vad är ett hormonstörande ämne? Vad säger forskningen, var står politikerna och vad tycker industrin? Debatten kring hormonstörande ämnen har varit glödhet. Dr. Kristina Volkova, sakkunnig på Naturskyddsföreningen och före detta forskare inom hormonstörande ämnen reder ut begreppen.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: senast 28/11 till Christian Sommer chrisommer@ hotmail.com, 070-794 76 46.

Avgift. Medlem 40 kr, övriga 60 kr.

KLIMATSMART JUL

6 DECEMBER, TISDAG, KL. 18.30–21.30

Välkommen till julfika och föreläsning. Kom och mingla med andra medlemmar i Naturskyddsföreningen, träffa styrelsen och personer från våra arbetsgrupper. Peder Berentsen föreläser och ger klimatsmarta tips inför julen. Vi bjuder på ekologiskt kaffe, glögg, ost, pepparkakor med mera som hör julen till.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 5/12 till Peder Berentsen, info@framtidsspaning.se.

GLÖGGVANDRING GENOM TYRESTA NATIONALPARK

11 DECEMBER, SÖNDAG, KL. 9.30–16 (CA)

Vi vandrar från Nyfors genom naturreservatet och nationalparken till Tyresta by genom storslagen gammelskog, där urskogen har träd som kan vara nära 400 år gamla. Landskapsbilden växlar mellan hällmarksskog, mossar, myrar och sjöar. Vi vandrar ca 11–13 km i kuperad terräng. Vid någon sjö värmer vi oss med glöggdricka. Vi bjuder på alkoholfri glögg till dem som anmäler sig före 8 december.

Samling: Buss 873 avgår från Gullmarsplan kl. 9.05 och är vid busshållplats Nyfors ca kl. 9.30 där vandringen startar. OBS SLs tider är preliminära och korrekt information meddelas vid anmälan.

Info och anmälan: Lasse Lidgren, lasse.lidgren@pp.ephone.se, 070- 278 08 16.

Avgift (efter 9 december): Medlem 20 kr, övriga 30 kr.

Januari

HUDNÄRA KEMIKALIER

18 JANUARI, ONSDAG, KL 18.30–20

De välbesökta föreläsningarna om hudvård fortsätter! Denna kväll ska Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut samt medlem i Naturskyddsföreningens kemikalienätverk, föreläsa om innehåll i hudvårdsprodukter och gå igenom Naturskyddsföreningens nya rapport inom ämnet. Vi går igenom olika märkningar och certifieringar samt problematiska ämnen i schampo, balsam, tvål, krämer och lotioner. Möjlighet att ställa frågor efter föreläsningen finns.

Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 16/1 till Anky Enskog, kemikaliegruppen@ gmail.com.