Natursnokarna

Program vinter/vår 2019

– för dig mellan 6 och 12 år!

Gillar du att snoka runt i skog och mark så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans, naturintresserade barn och deras vuxna. Vi ses ungefär en lördag eller söndag i månaden.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn ger sig ut i naturen tillsammans med någon av sina vuxna. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till NF Söderorts plusgiro 367273-0. Betalar du i oktober eller senare gäller avgiften även påföljande år. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för t.ex. material eller resor tillkomma.

Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till agneta.hd@delta.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår.

Har du frågor, ring Agneta Hammarskiöld tel 0707-26 03 21 (kvällstid).

Program vinter/vår 2019

Detta är ett preliminärt program, några datum och aktiviteter kan komma att flytta runt eller ändras och fler aktiviteter kan tillkomma. För mer information och fullständigt program, mejla agneta.hd@delta.se.

INSEKTER PÅ NATURHISTORISKA

SÖNDAG 27 JANUARI

Naturhistoriska riksmuseets samlingar är mycket större än de som visas i museets öppna delar. Det blir en favorit i repris att gå på guidad tur bakom kulisserna och höra vilket arbete som sker där! Förra året besökte vi bensamlingarna och i år har intendent Hege Vårdal lovat att visa oss insektssamlingarna. Begränsat deltagarantal.

SKRIDSKO PÅ KÄLLTORPSSJÖN

LÖRDAG 16 FEBRUARI

Iskunskap och skridskotur på säker naturis vid Hellasgården. Ta med matsäck, varma kläder och de skridskor du råkar ha hemma. Den som kan tar även med isdubbar och ispik. Vi har med en skridskokunnig person som kan berätta om konsten att åka skridsko i naturen, även en del extra utrustning finns med såsom dubbar och räddningslina. Blir det dåliga isar eller hopplöst väder försöker vi ordna en alternativ träff på mysigt ställe!

VÅRVINTER

LÖRDAG 16 MARS

Vad vi hittar på den här dagen beror på vädret. Kanske tittar vi på spår i snön, kanske far vi till Bergianska trädgården och tittar på vårcyklamen. Information kommer i separat utskick!

KNOPPAR I TYRESTA

SÖNDAG 7 APRIL

Samling utanför Nationalparkernas hus, varifrån vi får en guidning på urskogsstigen. Och så ska vi såklart skaffa koll på vårläget: hur vaknar växterna till liv, hur ser trädens knoppar egentligen ut och när kommer löven tillbaka? Är vädret ruggigt passar besöker vi naturumet och tittar på utställningarna. Ta med matsäck, bra skor och kläder efter väder.

GRODANS DAG

SÖNDAG 14 APRIL

Samling vid Långsjön i Älvsjö, där Naturskyddsföreningen är med och ordnar en infodag om grodor. Vi lär oss om groddjur och deras livsvillkor. Vi får också veta mer om aktuella räddningsprojekt såsom anläggande av dammar, tunnlar och annat som görs för att gynna grodor. Se mer på www.grodkollen.se

GÖMMAREN

SÖNDAG 19 MAJ

Utflykt med artbingo i ett av Söderorts finaste naturreservat. Här finns både skog och mossmark och spänger! Mitt i reservatet ligger sjön Gömmaren, en klarvattensjö omgärdad av klippor.
Vi samlas i Kungens kurva, vid busshållplats Diagonalvägen.

KANOTPADDLING

SÖNDAG 16 JUNI

Vi paddlar från Söderbysjön via kanalen upp mot Ältasjön. Här kan man se fåglar i vassen och kanske bäverhyddor… Och så är det kul att testa paddling! Kanoter finns på plats och kanske en del flytvästar – vi återkommer med närmare information om behov av utrustning. Föranmälan gäller.