Natursnokarna

Program hösten 2018

– för dig mellan 6 och 12 år!

Natursnokarna – äventyr i naturen för dig som är mellan 6 och 12 år

Gillar du att snoka runt i skog och mark, så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans, naturintresserade barn och deras vuxna.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn ger sig ut i naturen tillsammans med någon av sina vuxna. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till Söderorts plusgiro 36 72 73-0. Betalar du under höstterminen gäller avgiften även påföljande år. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för till exempel material eller resor tillkomma. Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till Agneta Hammarskiöld: agneta.hd@delta.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår. Har du frågor, ring Agneta Hammarskiöld, tel 0707-26 03 21 (kvällstid).

Höstens & vinterns program

Detta är ett preliminärt program. Några datum och aktiviteter kan komma att flytta runt eller ändras. Och fler aktiviteter kan tillkomma. För mer information och fullständigt program, mejla agneta.hd@delta.se.

GROTTKLÄTTRING

2 SEPTEMBER, SÖNDAG, TYRESÖ

Vi ses på Brevikshalvön ute i Tyresö och undersöker Stockholmsområdets längsta grottsystem. Till vår hjälp har vi en guide som hjälper oss att klättra och krypa genom Klövbergsgrottan, uppdelade i mindre grupper. Säkerhetsutrustning finns att låna. De som inte är i grottorna kan äta matsäck vid vattnet, vi kommer att ordna en eld att grilla vid. Föranmälan gäller, då deltagarantalet är begränsat. Information om busstider och annat praktiskt kommer någon vecka i förväg.

VÄSEN I SKOGEN

22 SEPT, LÖRDAG, NACKARESERVATET

Vi samlas vid Djursjukhuset i Bagarmossen klockan 18 och vandrar därifrån ner mot kanalen där vi tänder en eld och grillar medan skymningen faller. Ylva berättar om väsen folk i Norden en gång i tiden trodde fanns i skogen, skogsrån och vittror, troll och jättar, kanske gastar och spöken.

Ta med det du vill grilla, något att sitta på, en varm tröja, och kanske en ficklampa till vandringen hem genom mörkret i skogen. Ingen föranmälan krävs. Men vid dåligt väder ställs träffen in, så håll koll på mejlen. Hör av er till Ylva om ni undrar något. ylva@ylvakarlsson.se eller 070-302 47 31

LUPPTÄCKSFÄRD

14 OKTOBER KLOCKAN 10. SAMLING VID DJURSJUKHUSET I BAGARMOSSEN.

Vi går på höstvandring i skogen längs ett par kilometer av Sörmlandsleden. Med oss har vi luppar så vi kan titta på sånt som är väldigt smått och sånt som ser helt och hållet annorlunda ut i stark förstoring.

Ta med matsäck, bra skor och kläder efter väder. Hör av er till Agneta vid frågor. agneta.hd@delta.se eller 0707-26 03 21

FISKBAJS OCH PAPAYA (inställd)
(utflykten till det aquaponiska växthuset är tyvärr inställd. Förhoppningsvis har Björn Oliviusson, som förestår växthuset, möjlighet att ta emot oss i början av nästa år istället)

En lördag i oktober besöker vi Björn Oliviusson i hans växthus intill Berga gymnasium och tittar på hur han odlar exotiska växter som papaya och banan i vatten som förses med näring av bajsande fiskar, en teknik som kallas aquaponic. Föranmälan krävs eftersom växthuset är ganska litet. Blir vi många får vi gå i omgångar.

BARNENS REGNSKOG

18 NOVEMBER, SÖNDAG, NATURSKYDDSFÖRENINGENS KANSLI, SAMLING KL. 11.00

Barnens regnskog visar bilder och berättar för oss om regnskogen, vilka faror som hotar den och vad man kan göra för att bevara den. Efter bildvisningen finns möjlighet att äta matsäck i kansliets lokaler. Den som vill är välkommen att ta med något från godis- eller fikahyllan som inte innehåller palmolja och bjuda sina natursnokskompisar. Berätta gärna om ni hittar saker i butikerna som innehåller palmolja.

Adress: Åsögatan 115, 2 tr. T-bana Medborgarplatsen.  Vid frågor, kontakta Ulrika på ulrika.bathbertram@berlin.de

NATURHISTORISKA

JANUARI

I januari ser vi till att få en rolig guidning på Naturhistoriska riksmuseet. Föranmälan kommer att krävas.