Natursnokarna

Program våren 2018

– för dig mellan 6 och 12 år!

Gillar du att snoka runt i skog och mark så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barnverksamhet. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till Söderorts plusgiro 367273-0. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. För dig som inte har betalt årsavgiften kostar varje aktivitet 40 kr/person. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för t.ex. material eller resor tillkomma. Betalar du årsavgiften under hösten gäller den även påföljande år.

Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till agneta.hd@delta.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår.

Har du frågor, ring Agneta Hammarskiöld, kvällstid, tel 0707-26 03 21.

Nedan presenteras ett preliminärt program. Några datum och aktiviteter kan komma att flytta runt eller ändras. Och fler aktiviteter kan tillkomma. För mer information och fullständigt program, mejla Agneta Hammarskiöld agneta.hd@delta.se, eller anmäl dig till Natursnokarna Söderort.

_________________________________________________________________________

FÅGLAR PÅ STRÖMMEN

18 FEBRUARI, SÖNDAG

Vi tittar på vinterfåglar.

HUR SER TRÄDEN UT PÅ VÅRVINTERN?

17 MARS, LÖRDAG

Vad har börjat växa nu? Vi letar tidiga blommor och tittar på trädens knoppar.

VI SES I SKYMNINGEN

14 APRIL, LÖRDAG

Vi ses i skymningen, grillar korv och pratar om väsen man en gång i tiden trodde fanns i skogen: skogsrån och vittror, troll och jättar, kanske gastar och spöken.

LAMM PÅ STENE GÅRD

MAJ

En helg i början av maj åker vi till Norra Stene gård och tittar på lammungar.

VÅRAVSLUTNING: DE VILDA BLOMMORNAS DAG

17 JUNI , SÖNDAG

Vi bygger ett jättestort insektshotell och tittar på vilda blommor. Den som vill tar brons-, silver- eller guldfalken genom att peka ut arter hen kan.

FLADDERMÖSS I MÖRKRET

11 AUGUSTI, LÖRDAG

Vi ger oss ut när det mörknar för att titta och lyssna efter fladdermöss.

GROTTKLÄTTRING I TYRESTA

SEPTEMBER