Natursnokarna

Program våren 2018

– för dig mellan 6 och 12 år!

Natursnokarna – äventyr i naturen för dig som är mellan 6 och 12 år

Gillar du att snoka runt i skog och mark, så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans, naturintresserade barn och deras vuxna.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och famljeverksamhet där barn ger sig ut i naturen tillsammans med någon av sina vuxna. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till Söderorts plusgiro 36 72 73-0. Betalar du under höstterminen gäller avgiften även påföljande år. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för till exempel material eller resor tillkomma. Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till Agneta Hammarskiöld: agneta.hd@delta.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår. Har du frågor, ring Agneta Hammarskiöld, tel 0707-26 03 21 (kvällstid).

Höstens & vinterns program

Detta är ett preliminärt program. Några datum och aktiviteter kan komma att flytta runt eller ändras. Och fler aktiviteter kan tillkomma. För mer information och fullständigt program, mejla agneta.hd@delta.se.

GROTTKLÄTTRING

2 SEPTEMBER, SÖNDAG, TYRESÖ

Vi ses på Brevikshalvön ute i Tyresö och undersöker Stockholmsområdets längsta grottsystem. Till vår hjälp har vi en guide som hjälper oss att klättra och krypa genom Klövbergsgrottan, uppdelade i mindre grupper. Säkerhetsutrustning finns att låna. De som inte är i grottorna kan äta matsäck vid vattnet, vi kommer att ordna en eld att grilla vid. Föranmälan gäller, då deltagarantalet är begränsat. Information om busstider och annat praktiskt kommer någon vecka i förväg.

VÄSEN I SKOGEN

22 SEPT, LÖRDAG, NACKARESERVATET

Vi ses i skymningen och grillar korv. Ylva berättar om väsen som folk i Norden en gång i tiden trodde fanns i skogen: skogsrån och vittror, troll och jättar, kanske gastar och spöken.

FISKBAJS OCH PAPAYA

OKTOBER

En lördag i oktober besöker vi Björn Oliviusson i hans växthus intill Berga gymnasium och tittar på hur han odlar exotiska växter som papaya och banan i vatten som förses med näring av bajsande fiskar, en teknik som kallas aquaponic. Föranmälan krävs eftersom växthuset är ganska litet. Blir vi många får vi gå i omgångar.

BARNENS REGNSKOG

18 NOVEMBER, SÖNDAG, NATURSKYDDSFÖRENINGENS KANSLI

Barnens regnskog visar bilder och berättar för oss om regnskogen, vilka faror som hotar den och vad man kan göra för att bevara den. Efter bildvisningen finns möjlighet att äta matsäck i kansliets lokaler. Den som vill är välkommen att ta med något från godis- eller fikahyllan som inte innehåller palmolja och bjuda sina natursnokskompisar. Berätta gärna om ni hittar något som innehåller palmolja.

NATURHISTORISKA

JANUARI

I januari ser vi till att få en rolig guidning på Naturhistoriska riksmuseet. Föranmälan kommer att krävas.