Natursnokarna

Program hösten 2017

– för dig mellan 6 och 12 år!

Gillar du att snoka runt i skog och mark så häng med! Vi träffas och tittar på grodor, gråsuggor, sparvar, växter och annat spännande. Vi lär oss mer om naturen och lite om friluftsliv, men framför allt har vi roligt tillsammans.

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barnverksamhet. I Stockholm Söderort har vi en egen klubb. Årsavgiften för att vara med i Natursnokarna Söderort är 100 kr per barn och betalas in till Söderorts plusgiro 367273-0. Som medlem får du programmet utskickat med e-post. Dessutom deltar du vanligtvis gratis på Söderorts natursnoksaktiviteter. För dig som inte har betalt årsavgiften kostar varje aktivitet 40 kr/person. Vid vissa aktiviteter kan en självkostnadsavgift för t.ex. material eller resor tillkomma. Betalar du årsavgiften under hösten gäller den även påföljande år.

Är du inte anmäld tidigare så gör det samtidigt som du betalar årsavgiften till agneta.hd@delta.se. Ange adress, hemtelefon och födelseår.

Har du frågor, ring Agneta Hammarskiöld, kvällstid, tel 0707-26 03 21.

_________________________________________________________________________

TRÄD OM HÖSTEN

1 OKTOBER, SÖNDAG, KL 10–13

I början av hösten får trädens blad olika färger, asplöven lyser som guldpengar från marken, medan eken noga behåller sina bruna torra blad långt in på vintern. När löven försvinner blir trädens form och bark tydligare. Vi vandrar från Skarpnäck till skogen runt Brotorp och försöker hitta så många arter som möjligt och se vad som kännetecknar var och en. Ingen föranmälan behövs. Aktivite­ten är gratis om du betalat årsavgift, annars 40 kr.

Samling: Vid Skarpnäcks t­bana.

Info: Emelie Nilsson, tel 072­705 20 54 eller Ylva Karlsson, ylva@ ylvakarlsson.se, 070­302 47 31.

.

SVAMPAR OCH GRILLNING

22 OKTOBER, SÖNDAG, KL 10–13

De flesta fåglar har yttat och löven har fallit, men skogen har alltid något att erbjuda – kanske finns det ännu enstaka bär kvar? Det är goda tider för svamp. Vi lär oss några olika sorter att äta eller bara beundra. Vilka arter är giftiga, vad är viktigt att hålla koll på, hur ska man leta och vilka naturtyper är bäst? Vi utforskar en bit av Flatens naturreservat och tar en paus invid någon av klubbstugorna på näset, där vi testar olika sätt att göra upp eld, även utan tändstickor. Deg till pinnbröd kommer att finnas för alla att provbaka. Medtag också egen matsäck, gärna något att grilla! Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är gratis om du betalat årsavgift, annars 40 kr.

Samling: Vid Orhem, buss 180 avgår preliminärt från Skarpnäck T­banestation kl 10.06 – kolla tiden på sl.se.

Info: Agneta Hammarskiöld, agne­ ta.hd@delta.se, tel 070­726 03 21.

ORMAR OCH SKORPIONER

19 NOVEMBER, SÖNDAG, KL 10–13

Vi upptäcker krokodiler, skorpioner, spindlar, ormar och andra spännande djur på Akvariet på Skansen. Vi ses klockan tio utanför Skansens huvudentré och besöker sedan Akvariet tillsammans. Det finns möjlighet att äta matsäck inne i Akvariet. Den som vill avslutar med ett besök på Skansen. Reducerat pris på både Akvariet och Skansen då vi kommer som grupp.

Samling: Skansens huvudentré.

Info & anmälan: Ange antal barn och vuxna till ulrika.bathbertram@ berlin.de senas den 15 november.

BAKOM KULISSERNA PÅ NATURHISTORISKA

21 JANUARI, SÖNDAG, KL 10–12

Bakom kulisserna på Naturhistoriska riksmuseet finns mycket spännande saker och många som inte alls bara jobbar med utställningarna. Där pågår forskning och där finns samlingar som inte visas. En av museets zoolo­ ger släpper visar oss runt i världen bakom utställningen och tar oss till rum där ingen av oss varit förut. Naturhistoriska har ett nt matsäcks­ rum för den som vill ha med sig egen matsäck. Aktiviteten är gratis om du betalat årsavgift, annars 40 kr.

Samling: Naturhistoriska riks­museets entré.

Info & anmälan: Ylva Karlsson, ylva@ylvakarlsson.se