Författarträff med Ann-Helen Meyer von Bremer

013

Författarträff med Ann-Helen Meyer von Bremen, en av författarna till boken Jorden vi äter (Naturskyddsföreningens årsbok 2013) Biblioteket , Skarpnäcks kulturhus. Onsdag den 26 mars kl. 18.00

Författarna Ann-Helen Meyer von Bremen och Gunnar Rundgren har besökt byar i Indien där vattnet har sinat, tittat in hos köpfesten på spannmålsbörsen i Chicago, följt sojans och biffdjurens framfart i Amazonas och vandrat i monokulturernas majsfält i Zambia. De visar hur våra matvanor sätter avtryck i landskapet, precis som jordbruksteknik och globala marknader syns i våra kylskåp. Här finns många förlorare – miljön, vår mat och lantbrukarna själva.

Att producera mat för en växande befolkning på ett mer ekologiskt sätt är fullt möjligt. Det är inte jordbruksteknik utan politisk vilja som begränsar. Vilken mat och vilken jord vill vi se i framtiden?

Frågorna diskuteras i boken Jorden vi äter som författarna skrivit på uppdrag åt Naturskyddsföreningen.

Ann-Helen Meyer von Bremen är journalist med inriktning på lantbruk, livsmedel och mat, ofta med en koppling till miljöfrågor. Hon arbetar också som debattledare och föredragshållare.

Hon fick Änglamarkspriset 2006 för bästa miljöjournalistik. Hennes blogg finns på: www.hungryandangry.se

Varmt välkomna!