Rekordmånga deltagare på Naturnatt i Judarn!

DSCN2909

Fler än någonsin ville fira Naturnatten i söndags i Judarns naturreservat. Kvällen inleddes med en guidning som utgick från Åkeshov. Anders Tranberg ledde närmare 40 deltagare genom trolsk gammelskog, ängsmark, dalsänkor, hällmarker och vacker natur intill sjön Judarn. På en öppen plats i skogen nära sjöns södra ände samlades alla vid grillplatsen. Vi bjöd på foliepaket med grönsaker och fårost som fått ligga över elden. Till grönsakspaketen fick alla grahamsfrallor och till efterrätt fanns choklad och eko-kakor.

Flera gick tipsrundan som hade en speciell utslagsfråga. Vi frågade hur lång tid det skulle ta att förbruka mängden olja, som motsvarar volymen i sjön Judarn, om hela världen utvann sin olja härifrån. Rätt svar var strax över 12 min. Staffan Winter gav boken Ägodela till vinnaren som bara låg sex minuter under det rätta svaret.

Mingel vid brasan gav många chans att träffa nya personer i föreningen. Några personer till anslöt under kvällen. Helt klart en lyckad kväll. Det kunde dock ha varit några grader varmare.

Styrelserna i Stockholms- och Söderorts Naturskyddsförening vill tacka alla som kom och gjorde detta till en festlig naturnatt.

DSCN2916